Tájékoztató a sajátos nevelési igényű gyermek/tanuló tantárgyi mentesítésével kapcsolatban
A köznevelésről szóló 2011. évi CXC törvény 56. § * alapján (1) A tanulót, ha egyéni adottsága, fejlettsége szükségessé teszi, a szakértői bizottság véleménye alapján az igazgató mentesíti
a) az érdemjegyekkel és osztályzatokkal történő értékelés és minősítés alól, és ehelyett szöveges értékelés és minősítés alkalmazását írja elő,
b) a gyakorlati képzés kivételével egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből az értékelés és a minősítés alól.
(2) Az érettségi vizsgán az (1) bekezdés b) pont szerinti tantárgyak helyett a tanuló – a vizsgaszabályzatban meghatározottak szerint – másik tantárgyat választhat.
TANTÁRGYI MENTESÍTÉS: egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből a tanuló teljesítményének az értékelése, minősítése alóli mentesítés céljából szakértői vizsgálat indítható
- 1-6 évfolyamon az adott tanév január 31-éig szükség szerint bármikor
- február 01-től annak a tanévnek a március 31. napjáig, amelyben a tanuló az adott tantárgy tanulását megkezdte. ( idegen nyelv)
- A megjelölt időszaknál későbbi időpontban csak a kiskorú tanuló szülője, illetve a nagykorú tanuló kezdeményezheti.
CSATOLNI KELL: iskola igazgatójának egyetértő nyilatkozatát. Az iskola igazgatója a döntéséhez beszerzi a tanuló osztályfőnöke és az adott tantárgyat tanító pedagógus véleményét. Az iskola igazgatója egyetértésének hiányában a szakértői bizottság vezetője vagy az általa erre kijelölt bizottsági tag – a kiskorú tanuló esetén a tanuló és a szülő, nagykorú tanuló esetén a tanuló meghallgatása után – dönt a vizsgálat szükségességéről vagy a kérelem elutasításáról. A kérelem elutasításáról szóló döntést – határozat formájában – írásba kell foglalni.
Az értékelés/mentesítés alóli felmentés nem jelenti azt, hogy a tanuló nem tanulja az adott tantárgyat. A sajátos nevelési igény miatt a kerettantervben meghatározott követelmények elsajátítása nehezített. A tanuló oktatása során törekedni kell a minimumszint elsajátítására.
Ehhez a tanulót oktató pedagógusnak :
- a 32/2012 EMMI rendeletben foglaltakat szükséges alkalmazni
- egyéni fejlesztési tevret kell készíteni a tanmenet mellé
- a szakértői véleményben foglaltakat be kell tartani
- speciális módszertant kell alkalmazni
- a rehabiltációt végző gyógypedagógussal együtt kell meghatározni a tanuló oktatási szükségleteit
A tanulónak:
- részt kell venni a tanórákon
- képességei szerint aktívan részt kell venni a tanórai munkában
- tudásáról számot ad, azonban az nem kerül érdemjeggyel minősítésre, vagy értékelésre
Az általános iskolában kapott mentesítéseknek hosszú távú hatásai lehetnek.
A továbbtanulás során csak olyan intézményt választhatnak, amely alapfeladatai között szerepel az adott sajátos nevelési igényű tanulók ellátása. Olyan szakmát választhat, aminek elsajátításához, komplex szakmai vizsga letételéhez a mentesített tantárgy nem szükséges.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről *
9. §. (5) A komplex szakmai vizsga vizsgatevékenységei alól – a 11. §-ban és a vizsgaszabályzatban foglalt kivételekkel – felmentés nem adható.
8. A sajátos nevelési igényű vizsgázó szakmai vizsgája
11. § (1) A sajátos nevelési igényű vizsgázó részére a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott pályaalkalmassági és egészségügyi alkalmassági követelmények, valamint a fogyatékossággal élő emberek egyenlő esélyű hozzáférésének figyelembevételével biztosítani kell a sajátos nevelési igény jellegéhez igazodó felkészítést és vizsgáztatást, továbbá segítséget kell nyújtani részére ahhoz, hogy teljesíteni tudja a kötelezettségeit. A felkészítés és a vizsgáztatás során is biztosítani kell a sajátos nevelési igényű vizsgázó számára a fizikai és infokommunikációs akadálymentességet.
(2) A sajátos nevelési igény jellege alapján, a sajátos nevelési igényű vizsgázót – a gyakorlati vizsgatevékenység kivételével – mentesíteni kell egyes tantárgyak, tananyagegységek (modulok) tanulása és a beszámolás kötelezettsége alól. Ha azt a sajátos nevelési igény jellege indokolja, a vizsgázót mentesíteni kell a vizsgatevékenység idegennyelvi része vagy annak egy típusa, szintje alól. A vizsgán biztosítani kell a hosszabb felkészülési időt, segédszemély alkalmazását, az írásbeli beszámolón lehetővé kell tenni az iskolai tanulmányok során alkalmazott segédeszközt, ha azt a sajátos nevelési igény jellege indokolja, a szakmai vizsgabizottság engedélyezheti az írásbeli (interaktív) vizsgatevékenység szóbeli vizsgatevékenységgel vagy a szóbeli vizsgatevékenység írásbeli (interaktív) vizsgatevékenységgel történő felváltását.
(3) A mentesítésről iskolai rendszerű szakképzés esetén a nemzeti köznevelésről szóló törvényben a sajátos nevelési igény megállapítására felhatalmazott szakértői és rehabilitációs bizottság, iskolarendszeren kívüli szakképzés esetén a szakértői bizottság kettő évnél nem régebbi véleményének hiányában a sajátos nevelési igényt megalapozó fogyatékosság tekintetében illetékes szakambulancia, szakrendelő vagy szakgondozó intézmény szakorvosának véleménye alapján a szakmai vizsgabizottság dönt.
(4) Az e § alapján nyújtott mentesítés kizárólag a mentesítés alapjául szolgáló körülménnyel összefüggésben biztosítható, és nem vezethet a bizonyítvány által tanúsított szakképesítés megszerzéséhez szükséges követelmények alóli általános felmentéshez.
Az alapfokú oktatásban részt vevő tanuló esetében a mentesítés alapjául súlyos részképességzavarok szolgálhatnak. Fontos azonban tudni, hogy a középfokú oktatás végén lévő vizsgák teljesítését nagyban befolyásolja a megadott mentesítés. A tanulmányok alatt adott tantárgy értékelése alóli mentesítés sok esetben a szükséges tantárgyi minimum elsajátítását is nehezíti. A középfokú oktatás során a mentesítés továbbra is megadható.
Az érettségi vizsgán: ha a tanulót a kötelező és a kötelezően választandó érettségi vizsgatárgynak megfelelő tantárgyból középiskolában mentesítették az érdemjegyekkel és osztályzatokkal történő értékelés, minősítés alól, akkor az adott tantárgy helyett a vizsgázó egy másik, általa választott vizsgatárgyból tehet érettségi vizsgát. A vizsgázó részére – amennyiben a tanuló tudásának értékelésénél az a középiskolai tanulmányok során is engedélyezett volt – engedélyezni kell az írásbeli beszámoló szóbeli beszámolóval vagy a szóbeli beszámoló írásbeli beszámolóval történő felváltását, és biztosítani kell a hosszabb felkészülési időt.
Szakközépiskolában: a képzés során lehetőség van a tantárgyi mentesítés megadására, viszont ez megnehezítheti a tanulmányok végén a komplex szakmai vizsgán való megfelelést.
Szakképesítést igazoló bizonyítványt az kaphat, aki a komplex szakmai vizsgán teljesítette a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott valamennyi követelményt.
A komplex szakmai vizsga vizsgatevékenységei alól – a 11. §-ban és a vizsgaszabályzatban foglalt kivételekkel – felmentés nem adható.
A sajátos nevelési igényű vizsgázó szakmai vizsgája: A szakképzésről szóló törvény alapján nyújtott mentesítés kizárólag a mentesítés alapjául szolgáló körülménnyel összefüggésben biztosítható, és nem vezethet a bizonyítvány által tanúsított szakképesítés megszerzéséhez szükséges követelmények alóli általános felmentéshez.
A tanulmányok során: A szakképzésról szóló 2011. évi CLXXXVII törvény 11. § kimondja, hogy a sajátos nevelési igény jellege alapján, a sajátos nevelési igényű vizsgázót – a gyakorlati vizsgatevékenység kivételével – mentesíteni kell egyes tantárgyak, tananyagegységek (modulok) tanulása és a beszámolás kötelezettsége alól.
Komplex vizsgán az idegen nyelv: Ha azt a sajátos nevelési igény jellege indokolja, a vizsgázót mentesíteni kell a vizsgatevékenység idegennyelvi része vagy annak egy típusa, szintje alól.
Komplex vizsgán a vizsgatevékenység során: A vizsgán biztosítani kell a hosszabb felkészülési időt, segédszemély alkalmazását, az írásbeli beszámolón lehetővé kell tenni az iskolai tanulmányok során alkalmazott segédeszközt, ha azt a sajátos nevelési igény jellege indokolja, a szakmai vizsgabizottság engedélyezheti az írásbeli (interaktív) vizsgatevékenység szóbeli vizsgatevékenységgel vagy a szóbeli vizsgatevékenység írásbeli (interaktív) vizsgatevékenységgel történő felváltását.
A mentesítést megadó intézmény: A mentesítésről iskolai rendszerű szakképzés esetén a nemzeti köznevelésről szóló törvényben a sajátos nevelési igény megállapítására felhatalmazott szakértői és rehabilitációs bizottság, iskolarendszeren kívüli szakképzés esetén a szakértői bizottság kettő évnél nem régebbi véleményének hiányában a sajátos nevelési igényt megalapozó fogyatékosság tekintetében illetékes szakambulancia, szakrendelő vagy szakgondozó intézmény szakorvosának véleménye alapján a szakmai vizsgabizottság dönt.