Szakértői tevékenységünk

A vármegyei szakértői bizottság tevékenységének bemutatása

A pedagógiai szakszolgálatokon belül a járási és a vármegyei szakértői bizottságok különböző feladatokat látnak el. Bizonyos esetekben előfordulhat, hogy a gyermek vizsgálati ügye nem maradhat a járási szinten, és továbbításra kerül a vármegyei bizottsághoz.

A Vármegyei Szakértői Bizottság (korábban: Megyei Szakértői Bizottság) jogszabályban meghatározott feladata a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók vizsgálata. Feladata, hogy komplex vizsgálat alapján megállapítsa vagy kizárja  a gyermekek, tanulók sajátos nevelési igényét, megállapítsa vagy kizárja a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséget, és ennek megfelelően javaslatot tegyen az ellátáshoz szükséges pedagógiai, gyógypedagógiai és egyéb ellátásokra, kiemelt figyelemre, különleges bánásmódra, támogatásra.

Főbb feladataink:

  • A gyermekek, tanulók sajátos nevelési igényének megállapítása vagy kizárása.
  • Komplex vizsgálat elvégzése (orvosi, pszichológiai, gyógypedagógiai szempontból).
  • A nevelési-oktatási intézmények és a szülők számára fejlesztési javaslat készítése.
  • A szakértői vélemény elkészítése, amely a megfelelő nevelési-oktatási intézmény kijelölésének alapjául szolgálhat.
  • Felülvizsgálatok lefolytatása.

Jogszabályi háttér

A bizottság működésének alapját a következő jogszabályok adják:

  • A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény, különösen a 47. § (1) bekezdése, amely rögzíti a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók jogait és ellátásuk rendjét.
  • A 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről, amely részletesen szabályozza a szakértői bizottságok működését, a vizsgálatok menetét és a véleményezés tartalmát.

Kik fordulhatnak hozzánk?

A Vármegyei Szakértői Bizottsághoz közvetlenül a sajátos nevelési igényű gyermekek/tanulók vizsgálatával kapcsolatban: 

  • Szülők/gondviselők, ha felmerül gyermekük állapotában változás, eltérés.
  • Nevelési-oktatási intézmények, ha a gyermek/tanuló fejlődése indokolttá teszi a vizsgálatot.
  • Egészségügyi vagy más gyermekvédelmi intézmények javaslata alapján.

A vizsgálat menete:

  1. Vizsgálati Kérelem benyújtása.
  2. Komplex vizsgálat több szakember bevonásával.
  3. Szakértői vélemény kiállítása.
  4. A vélemény alapján a megfelelő nevelési-oktatási intézmény vagy fejlesztési forma kijelölése.

Célunk:

A gyermekek egyéni szükségleteihez igazodó nevelés és oktatás elősegítése, hogy minden tanuló a számára legmegfelelőbb támogatást kapja, és a képességeinek megfelelő fejlődést biztosító környezetben tanulhasson.

Alapvető feladat a sajátos nevelési igény megállapítása vagy kizárása.

Sajátos nevelési igény (SNI): az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd

• Járási szakértői bizottság által delegált gyermekek, tanulók esetében a sajátos nevelési igény megállapítása vagy kizárása

• Sajátos nevelési igényű gyermekek tanulók felülvizsgálata

• Jogszabályban meghatározott esetben a sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló családja részére a juttatások és kedvezmények igénybevételéhez szükséges igazolások kiadása

• Jogszabályban meghatározott esetben javaslattétel a súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekek ápoló-gondozó otthoni ellátására, a három évnél idősebb gyermekek bölcsődei ellátása, fogyatékos fiatalok lakóotthoni ellátásra

• A mozgásszervi fogyatékosság, az érzékszervi fogyatékosság megállapítására vagy kizárására irányuló vizsgálat nem végezhető, az közvetlenül kérhető, illetve kezdeményezhető az országos szakértői bizottságoknál