Sajátos nevelési igény megállapítása
A sajátos nevelési igény (röviden: SNI) azt jelenti, hogy egy gyermek fejlődése eltér az átlagtól, és emiatt az oktatása-nevelése során kiemelt figyelmet, különleges bánásmódot, speciális fejlesztést, illetve külön pedagógiai támogatást igényel.
A sajátos nevelési igény nem egyenlő a tanulási nehézséggel, hanem annak súlyosabb, vármegyei szakértői bizottság által megállapított formája, amely hosszabb távú támogatást igényel.
Jogszabályi háttér
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről – 4. § (3): meghatározza, ki minősül sajátos nevelési igényű gyermeknek, tanulónak.
- 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet – részletezi a szakértői bizottságok működését, eljárási szabályait.
A megállapítás menete
- Vizsgálatkérés – ha felmerül az eltérő fejlődés
- A szülő (gondviselő), az óvoda/iskola vagy más szakember is kezdeményezheti a vizsgálatot a területileg illetékes Pedagógiai Szakszolgálat tagintézményénél, a Járási Szakértői Bizottsághoz benyújtott KÉRELEM-mel.
- A szülő hozzájárulása minden esetben szükséges.
- Továbbítás a Vármegyei Szakértői Bizottsághoz
Bizonyos esetekben előfordulhat, hogy a vizsgálat a járási szintről továbbításra kerül a vármegyei bizottsághoz.
Továbbítás lehetséges okai:
- Sajátos nevelési igény gyanúja
- Ha a gyermek esetében SNI (sajátos nevelési igény) merül fel, annak megállapítása kizárólag a vármegyei szakértői bizottság hatásköre.
- A járási bizottság csak korai fejlesztés, beilleszkedési/tanulási/magatartási nehézség vizsgálatára illetékes – amennyiben ennél komplexebb eltérés gyanúja merül fel, a vizsgálati anyagot, eredményeket továbbítják a Vármegyei Szakértői Bizottsághoz.
- Komplexebb szakértői vizsgálat szükségessége
- Ha több szakterület (pl. orvosi, pszichológiai, gyógypedagógiai) összehangolt vizsgálata indokolt, azt a vármegyei bizottság végzi.
- Speciális diagnózis gyanúja
- Autizmus spektrumzavar, értelmi akadályozottság, beszédfogyatékosság, érzékszervi vagy mozgásszervi fogyatékosság esetén kizárólag a vármegyei bizottság jogosult a vélemény kiadására.
Továbbítás menete:
- A járási bizottság a beérkezett vizsgálatkérés alapján megvizsgálja a gyermeket/tanulót.
- Amennyiben úgy ítélik meg, hogy az eset a vármegyei szakértői bizottság hatáskörébe tartozik, hivatalosan átteszik az eljárást, és erről:
- tájékoztatást adnak a szülő/gondviselő részére, amelyben megjelölik az áthelyezés okát
- átadják a gyermek/tanuló dokumentációját és minden addigi vizsgálati anyagot
- A vármegyei szakértői bizottság ezt követően elindítja a vizsgálati folyamatot.
- Időpont-egyeztetés
- A bizottság előzetesen írásban tájékoztatja a szülőt a vizsgálat időpontjáról, helyszínéről és a szükséges dokumentumokról.
- Komplex vizsgálat
- A gyermekkel több szakember (gyógypedagógus, pszichológus, orvos) foglalkozik.
- A vizsgálat beszélgetésre és tesztfelvételre, feladatokra épülő formában történik.
- Az eredményeket és a szakértői vélemény tartalmát ismertetik a Bizottság vizsgálatban részt vevő szakemberei a szülőkkel.
- Szakértői vélemény készítése
- A bizottság részletes írásos véleményt ad ki, amely tartalmazza:
- A gyermek diagnózisát (ha van ilyen),
- A szükséges fejlesztési javaslatokat,
- A javasolt nevelési-oktatási intézménytípust (pl. integrált vagy speciális oktatás),
- A fejlesztéshez szükséges szakemberek körét.
- A bizottság részletes írásos véleményt ad ki, amely tartalmazza:
- A vélemény kézbesítése
- A szülő igazolható módon, postai úton vagy személyes átvétel, vagy Ügyfélkapu tárhelyre továbbítással kézhez kapja a véleményt.
- A vélemény alapján az illetékes hatóság kijelölheti a gyermek intézményét.
Milyen problémák esetén lehet szükség SNI-vizsgálatra?
- Értelmi fejlődés jelentős elmaradása
- Beszédfejlődési zavar (pl. artikuláció, beszédmegértés)
- Autizmus spektrumzavar gyanúja
- Mozgásfejlődési eltérések
- Figyelem- és magatartásszabályozási problémák
- Súlyos tanulási zavarok (pl. diszlexia, diszkalkulia)
- Érzékszervi fogyatékosság (hallás-, látássérülés)
Mit biztosít az SNI státusz a gyermek számára?
- Kiemelt figyelmet, egyéni fejlesztést
- Szükség esetén gyógypedagógus, logopédus bevonását
- Rugalmasabb tanulásszervezési eljárásokat
- Speciális taneszközöket, módszereket
- Igazolt esetben felmentést vagy kedvezményt pl. értékelés, vizsgáztatás alól