Mentességek és könnyítések sajátos nevelési igényű tanulók számára
A sajátos nevelési igényű (SNI) tanulók jogszabályban biztosított támogatásokat vehetnek igénybe annak érdekében, hogy egyenlő eséllyel vehessenek részt a nevelésben-oktatásban. Ezek a könnyítések egyéni sajátosságaikhoz igazodnak, és céljuk a hátrányok csökkentése.
- A mentességek és kedvezmények nem automatikusan járnak, hanem a szakértői bizottság részletes véleménye alapján állapíthatók meg.
- Az iskola az ebben foglaltakat köteles figyelembe venni a tanulás, értékelés és vizsgáztatás során.
- A kedvezmények célja nem a tanulási elvárások csökkentése, hanem azok módosítása az egyéni képességekhez igazodva.
- A szülő kérésére az iskola tájékoztatást köteles adni arról, hogyan érvényesíti a szakértői véleményben foglaltakat.
Jogszabályi háttér
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
- 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet
- 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet a köznevelés tanulmányi rendjéről
- A tanuló szakértői bizottsági véleménye a mentességek alapja
Mentesség, könnyítés típusai:
A konkrét kedvezményeket mindig a szakértői vélemény határozza meg, de jogszabály alapján az alábbi fő típusok adhatók:
Tanulmányi követelmények alóli mentességek
- Egyes tantárgyak vagy résztantárgyak értékelése, minősítése alóli teljes mentesség.
- Számonkérés egyes módjai alóli mentesség (pl. írásbeli számonkérés alóli felmentés, csak szóbeli számonkérés, szóbeli számonkérés alóli mentesség,csak írásbeli számonkérés)
- Írásbeli, szóbeli vizsga alóli részleges vagy teljes mentesség.
- Egyes tantárgyak értékelésének módosítása (pl. nem osztályzattal, hanem szöveges értékeléssel)
- Tanulmányi idő meghosszabbítása – egyéni előrehaladás
Időkerethez kapcsolódó könnyítések
- Időtöbblet biztosítása dolgozatírás, vizsga vagy felmérés során
- Rugalmas időbeosztás, több pihenő, rövidebb órák (pl. figyelemzavar esetén)
Speciális eszközhasználat
- Használhat:
- számítógépet, tabletet, diktafont,
- nagyított írásokat, színes sablonokat, olvasóléceket,
- alternatív kommunikációs eszközöket (pl. PECS kártyák autizmus esetén).
Kommunikációs és viselkedésbeli támogatás
- Egyszerűbb, érthetőbb utasítások
- Egyéni vagy kiscsoportos számonkérés
- Vizsgahelyzethez való előzetes felkészítés, próbaalkalom
- Támogató személy jelenléte (pl. asszisztens, gyógypedagógus)
Értékelési-értésbeli könnyítések
- A tartalom értékelése a forma helyett (pl. helyesírás figyelmen kívül hagyása diszlexia esetén)
- Segítő kérdések, képi segédanyagok használata
- Dolgozat kiegészítése szóbeli kérdésekkel
- Szóbeli számonkérés írás helyett (pl. diszgráfia)
Középfokú és érettségi vizsgákra vonatkozó kedvezmények
- Érettségi mentesség:
- idegen nyelvi vagy matematika vizsga alóli mentesség
- csak szóbeli vizsga engedélyezése
- időtöbblet, számítógép-használat
- Felvételi vizsgákhoz is kérhető könnyítés a szakértői vélemény alapján