Egyéni munkarend

Az egyéni munkarend (korábbi nevén: egyéni tanrend) lehetőséget biztosít arra, hogy a tanuló – sajátos helyzetére való tekintettel – ne a hagyományos iskolai órarend szerint végezze tanulmányait, hanem részben vagy egészben iskolán kívüli keretek között.

Sajátos nevelési igényű (SNI) tanuló esetében az egyéni munkarend kérelmezése különös gondosságot és szakmai megalapozottságot igényel. 

Az egyéni munkarend lehetővé teszi, hogy a tanuló:

  • részben vagy teljesen mentesüljön a napi iskolai benntartózkodás alól,
  • tanulmányait saját ütemben, otthon vagy más külső helyszínen végezze,
  • az iskolai követelményeket vizsgák vagy beszámolók útján teljesítse.

Jogszabályi háttér

  • 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről – 45. § (5)–(8) bekezdés
  • 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet – 22. § (1)–(5) bekezdés
  • 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet – a szakértői bizottságok működéséről

Mikor indokolt egyéni munkarend sajátos nevelési igényű tanulónál?

Sajátos nevelési igényű tanulóknál egyéni munkarend engedélyezése akkor lehet indokolt, ha:

  • a tanuló egészségi állapota, pszichés terhelhetősége nem teszi lehetővé a rendszeres iskolába járást,
  • autizmus spektrumzavar, mentális vagy érzékszervi fogyatékosság miatt az iskolai közeg túlzott megterhelést jelent,
  • hosszabb kórházi kezelés vagy otthoni ápolás szükséges,

 A kérelmezés menete

  1. Kérelmet a szülő/gondviselő nyújthat be az Oktatási Hivatalhoz.
  2. A kérelemhez csatolni kell:
    • az iskolai igazgató véleményét,
    • a tanuló SNI-státuszát igazoló szakértői véleményt, amiben szerepel az egyéni munkarendre irányuló javaslat,
    • friss orvosi, pszichológiai vagy egyéb szakvéleményt (ha van),
    • a fejlesztő szakemberek (pl. gyógypedagógus) javaslatát, ha rendelkezésre áll.
  3. Az Oktatási Hivatal  a benyújtott dokumentumok alapján dönt, és az engedélyt általában legfeljebb egy tanévre adja meg, amely évente újra kérelmezhető.

  • Az egyéni munkarendű tanuló továbbra is egy adott iskola tanulója marad.
  • Az iskola köteles biztosítani a tananyag elérhetőségét, és megszervezni az évente előírt beszámoltatásokat, vizsgákat.
  • Az egyéni munkarend nem azonos a magántanulói státusszal: csak hatósági engedéllyel lehetséges!
  • A sajátos nevelési igényű tanuló fejlesztő foglalkozásai (pl. logopédia, gyógypedagógiai fejlesztés) továbbra is kötelezőek lehetnek, és az ezek alóli mentesülést külön indokolni kell, mert a  fejlesztések elmaradása hátrányosan érintheti a tanulót.